7 Haziran 2016 Salı

BELGRAD Vol.2 - Sehir Lezzetleri


Merhaba ,

Ilk post “Belgrad Sehir Rehberi” kivamindaydi.. Simdi sira yeme-icme rehberinde ! Hem damak keyfimin, hem de ruhumun beynimi mesgul ederek "kesin yazmalisin" diye dusundurdugu tum mekanlari paylasacagim.. ;)

Belgrad gercekten lezzetli bir destinasyon.. Sehir halihazirda bizi beklentimizin uzerinde mutlu etmisken, bir de lezzetleriyle basimizi dondurdu dersem saniyorum ki abartmis olmam.. Soylemek gereken ilk sey porsiyonlarin cok buyuk, karsiliginda odenen bedellerin ise cok minik olusu.. Iyi restoranlarda iyi yemekler yiyecek ve odeyeceginiz hesaplara gercekten sasiracaksiniz.

Kahvalti konusu her Turk evladi gibi benim icin de muhim.. O nedenle anlatmaya en temel ogunden basliyorum.. Belgrad’in ya da daha genis bakarsak Balkanlarin en bilinen lezzeti borek yani ”burek”tir.. Burek yemek icin sehirde bir cok pastane yani “pekara” alternati var.. Bu alternatifler icinde Pekara Toma en unlu zincir pastaneleri olsa da, ben daha lokalci oldugumdan mahalle aralarinda buldugunuz pastanelerde deneme yapmanizi onerebilirim.. Bir sicak cay ve bir kac farkli burek cesidi ile gune mis bir baslangic yapabilirsiniz..


Aslina bakarsaniz sehir kahvalti anlaminda pek gelismis sayilmaz.. Genel olarak oteller bile kahvalti dahil sistemde servis vermiyorlar ya da kahvalti icin istenen ek ucret hic mantikli degil.. Restoran ve cafelerin menulerinde de kahvalti bolumune pek rastlanmiyor.. Eee burek burek de bir yere kadar..

O yuzden kahvalti icin iki nefis onerim var. Ilki, Terazije Meydani'nda tarihi bir otel olan Hotel Moskva. Kahvalti kulturu olmayan sehirde geleneksel ama kaliteli ve cesidi bol bir kahvalti etmek icin bu otel cok dogru bir adres. Ikincisi ise Supermarket Concept Store. Supermarket hem lezzet, hem de tasarim anlaminda kesinlikle alternatif bir secim.. Belgrad’daki en mutlu sabahiniz burada gecebilir diyerek beklentiyi bir parca daha arttirabilirim lakin cok hakediyorlar.. Supermarket’in isminden de anlayacaginiz gibi bu mekanda restoran ve magaza ic ice bulunuyor.. Kiyafetten aksesuara, nostalji kokan cocukluk objelerimizden ev dekorasyon malzemelerine kadar aradiginiz her seyden bir parca bulmaniz mumkun.. Restorani icin ogle ve aksam yemegi de tercih edebilirsiniz elbette ama ben sabah sakinligini ve kahvalti lezzetlerini cok cok sevdim.. 
(Adres; Uzun Mirkova 8)




Kahvalti sonrasi mutlaka kahve diyenler icin;  Koffein Belgrad’in en unlu kahve zinciri.. Zaten bir cok yerde subesini goreceksiniz.. Ben kahve sevmedigimden deneme ihtiyaci duymadim ancak seviyor olsaydim da subelesmis mekanlar yerine daha kiyida kosede kalmis, lokal dukkanlarin pesine duserdim diye dusunuyorum ;) hatta bu konuda ne olur ne olmaz diye kendime “Przionica” diye not almisim lakin kendisi icin kahvenin piri diyorlarmis..


Bir onceki yazimi okumayanlar varsa, sehir rehberini soyle bitirmistim : ”Belgrad senin icin nasil bir sehir derseniz ? Kocaman ve sevimsiz binalarin avlularinda buldugum kucuk mutluluklar derim.. Sehir tam olarak avlulara saklanmis durumda.. O nedenle binalarin avlularina girin, koklaya koklaya sevimli bahceleri, lezzetli mekanlari ve jazz muzigine hayran bir halkin muzik zevkini buralarda kesfedin !” Iste bu cumlemi kanitlayacak bir mekan onerecegim size.

Sevimsiz bir Sovyet binasinin giris kapisindan baktigimizda genisleyen bir koridor ve sonunda da bir isik demeti gorunce heyecanli adimlarla binadan iceri girdik.. Koridorun sonu bir avluya aciliyordu ve avlunun cevre duvarlari sarmasik ve ciceklere kaplanmisti.. Bir minik tas merdivenin yesiller icinden bize goz kirptigini gorunce cidden kosa kosa merdiveni tirmandik ve karsimizda dekoru ile bizi aninda kendine hayran birakan, bahce icinde rengarenk bir cafe/restoran olan Mezestoran Dvoriste’yi bulduk ! Bu mekani Belgrad’da yenecek gercekten de lokal bir ogle yemegi yeri olarak notlariniza ekleyebilirsiniz.. Kesinlikle turistik olmayan, cok sevimli ve sosislerine doyamayacaginiz, hatta tavla bile oynayabileceginiz sipsirin bir mekan burasi.. (Adres ; Svetogorska 46)



 Blaznavac, seyahat oncesi “Life is better in Blaznavac” mottosu ile aklimi celmisti. Ki gercekten de atmosferi insana bu mottoyu hissettiriyor ! Daha bahcesine girer girmez gulumsemeye basliyorsunuz.. Bahce ortasinda duran ve masa olarak kullanilabilen antika bir araba mi isteriniz,  eglenceli tabelalar mi, yoksa sizi dansa davet eden minik detaylar mi.. Burada hepsi mevcut.. Mekanin dekorasyonundaki her kucuk detay ince ince dusunulerek hazirlanmis.. Blaznavac icin yapilan modern sirk benzetmesi hic de abartili degilmis ! Kahve, ogle yemegi ya da aperitif icin mutlaka notlarinizda olmali.. (Adres; Kneginje Ljubice 18)



Cevapcici Sirplarin meshur koftesi, Shopska ise pek meshur olan salatalari.. Cevapcici’nin bizim Inegol koftemize benzedigini soyleyebiliriz.. Cok ozellikli mi derseniz? Degil.. ancak denenmeli.. Aslinda bir de Pleskavitsa diye kofteleri var.. Pleskavitsa, tek parcada ve neredeyse bir tabak olcusunde hazirlanan yayvan bir kofte ve ici peynir ve kaymakla beslendiginden lezzeti Cevapcici’nin cok cok uzerinde.. Shopska ise, bizim coban salatamizin daha iricesi ya da Yunanlarin Greek Salad’inin daha kucuk ve uzeri rende peynir ile kaplanmis versiyonu.. Sizi bilemem ama ben bu salataya bayildim ! 

Bu uc geleneksel lezzeti yine geleneksel Belgrad restoranlarinda deneyebilirsiniz.. Skadarlija bolgesi bu anlamda bir cok alternatif sunuyor.. Ayrica bu restoranlarda geleneksel Sirp eglence anlayisini da gozlemleyebilirsiniz lakin gece boyunca muzisyenler bir soprano esliginde mekanlar arasinda masa masa dolasmakta.. Tri Sesira, Dva Jelena ve Sesir Moj bu bohem bolgenin en populer mekanlari.. Tri Sesira’nin one cikis nedeni ise, yemeklerin ya geleneksel ahsap koz firininda ya da komur mangalinda pisiriliyor olusu.. Bu restoranlardan birine gittiginizde masaniza gelen -once kozlenip sonra kavrulmus- biberi kesinlikle geri cevirmeyin ! Fazla aci ancak muthis lezzetli..




Eger siz de iyi bir klasik muzik dinleyicisiyseniz; Little Bay kesinlikle size gore ! Insan bu restoranda kendini bir anda yuzyillar oncesine isinlanmis hissediyor.. Garsonlarin kiyafetleri, mekanin bir operayi andirir localari, mum isiklari sayesinde karanligin icinde bize goz kirpan unlu bestecilerin tablolari ve klasik muzigin en sevilen orneklerinin dinlendigi mekanda kulaginiz mutlu, siz mutlu harika bir gece gecirebilirsiniz.. Gece diyorum lakin burasi kesinlikle bir aksam yemegini hakediyor.. Lezzetler derseniz, cok buyuk vaatlerde bulunmak istemiyorum.. Mesela ben Beef Bourguignon yedim ve ortalama bir lezzet oldugunu dusunuyorum ancak burada lezzet kesinlikle ikinci planda.. Mekanin tum buyusu muziginde ve dekorunda sakli..(Adres; Dositejeva 9a)
  
  

Belgrad, nehir kiyisinda konumlanmis bir sehir olsa da deniz urunleri ve balik restoranlari ile oldukca unlu. Ozellikle Zemun bolgesi bu anlamda bir cennet.. Zemun zaten basli basina bir yazlik havasinda oldugundan, sehri dolastiginizda balik yemek icin daha ideal bir bolge dusunemezsiniz.. Bolgenin en iyi deniz urunu restorani saniyorum ki tum ziyaretcilerin hem fikir olabilecegi Saran olmali.. Tuna nehri kiyisinda, romantik ve kesinlikle kaliteli bir yemek yemeyi planliyorsaniz baska bir adres aramaniza hic luzum yok.. Saran; hem servis, hem ambiyans hem de lezzet anlaminda cok cok tatmin edici ! Abartmis olmak istemiyorum ama kulagimda Edith Piaf esliginde son yillarin en keyifli aksam yemeklerinden biriydi benim icin. (Adres ; 53 Kej Oslobodenja)


Benim icin Belgrad seyahatinin bir diger lokal kesfi “homa” isimli restoran oldu ! Yalnizca burada yemek yemek icin bile olsa sehre yeniden gitmek istiyorum ! O denli guzel bir kesif.. homa (“h” kucuk olarak yaziliyor) bir sef restorani. O nedenle alakart olarak menuden istediginiz lezzeti secmenin yaninda size soyle bir secenek de sunuyor; “Et tadim menusu mu ? Balik tadim menusu mu ?” Damak keyfinize gore secim yapiyorsunuz ve birakiyorsunuz kendinizi sefin ellerine.. Sonrasi siir ! Baslangic, ara sicak, ana yemek ve tatli olmak uzere dort bolumden olusan tadim menusunun her asamasinda yediginiz tabaga uygun bir sarap deneyimliyorsunuz.. Belki Belgrad ortalamasinin oldukca uzerinde bir aksam yemegi ancak ayni standartlarda bir tadim menusu icin Istanbul’da ne kadar odeyeceginizi dusunurseniz, odediginiz rakam sizi hic rahatsiz etmeyecektir. (Adres; Zorna Klemansoa 19)


 Jelen ve Lava Sirplarin en meshur biralari.. Hasta halimize bile aldirmadan, buz gibi biralari birahane birahane dolasip, su yerine tukettik ! Sokak aralarindaki minik birahaneler sahane ancak en keyifli bira icimi icin ise kesinlikle Zemun sahilini onerebilirim... 


Rakija, Sirplarin meshur rakisi.. Genel olarak erik meyvesinden uretilse de, farkli meyvelerden de hazirlanabiliyor.. Bilmeniz gereken en onemli bilgi, shot olarak tuketilen oldukca sert bir icki olusu.. Sertliginden dolayi yemek yaninda degil de, yemek sonrasinda tuketilmesi daha keyifli.. Ozellikle ev yapimi bir rakija iciyorsaniz alkol oraninin belirsiz olabilecegini sakin aklinizdan cikartmayin.. :)


Belgrad’da cilgin bir gece hayati mevcut ! Ancak siz gelin bu konuyu bana sormayin lakin benim ellerimden cikan seyahat size ancak lezzet vadedebilir..

Simdiden afiyetler olsun ;)
lulu
xxx

4 yorum:

  1. Tatlı krizim tuttu :) bir de domates salatasının üstündeki peynir midir:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet evet peynir ! misler gibi bisi.. fresh fresh kofte yanina harika gelmisti :)

      Sil
  2. Lulummm postlarını özlemişim! Her yer lezzet, her yer keyif kokuyo <3 senin gibi yaptıgı seyahatlerden keyif alan, en ince detayları bile ayrı bir hazla içine çeken ve bunu okuyanlara yansıtan yoktur bebegim:) ne zaman giderim bilmiyorum, ama öyle bir rota çizersem bigün, mutlaka bu postuna bakıcam tekrardan! Öperim olmayan yanaklarından ve kucaklarım seni özlemle <3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Minikkusummm.. Ne tatlisin, mutlu oldum sabah sabah ! tesekkurler tum guzel cumlelerine.. Oyle sevincle yasiyorum ki seyahatlerimi, anlatirken bile beni sarmalayan heyecanimi hissediyor oldugunuzda daha da cok mutlu oluyorum ! Bugun yeni bir yazi dizisine baslarim bu gazla. Yasasin ! Operim seni de o guzeller guzeli sari pamuk cuvalimi da :)

      Sil